Setareh Minda


ShoutMix chat widget

Khamis, 3 September 2009

DEDIKASI UNTUK MU..

SEMPENA HARI LAHIRMU YANG AKAN TIBA TIDAK LAMA LAGI,

KU TITIPKAN SEBUAH SAJAK UNTUKMU IBU 

AGAR BISA MENJADI HADIAH BUAT DIRIMU 

TIKA ANAKMU SEDANG BERJUANG MENUNTUT ILMU.

 
 

UNTUKMU IBU


 IBU

Tika aku dalam kandunganmu,

aku diberi makanan rohani olehmu

tika aku dilahirkan

aku diberi makanan jasmani olehmu

tika aku sedang membesar

aku diasuh mengenal Tuhan Yang Esa

aku diajar mengeja,membaca,menulis

aku diberi didikan agama secukupnya

aku dilatih menjadi insan berguna

aku ditatang bagai minyak yang penuh

aku dijaga,dimanja,dibelai sepenuh kasihmu


 IBU

tika aku sudah pandai untuk berdikari

kau hantarku ke sekolah

supaya aku menjadi insan yang pandai

suatu hari kelak

kau hadir untuk membimbingku 

bilamana aku tidak keharuan

kau hadiahkan sesuatu untukku

bilamana aku peroleh kejayaan

kau memberi pesan padaku

agar menjadi pewaris harapan

demi keluarga,

demi agama,

demi bangsa,

demi negara.

 
 IBU

tarbiyah dan didikanmu

menjadikan aku sudah di hadapan

mengorak langkah mencari pengalaman

menyusun matlamat mencari keredhaan

mengatur persiapan meneruskan kehidupan

kehidupan sebagai anak

kehidupan sebagai pelajar

kehidupan sebagai ketua

kehidupan sebagai hamba

yang tidak lain tidak bukan

kerana mengharapkan

keredhaan Tuhan

namun tidak akan diperolehi 

tanpa keredhaan IBU yang menunjuk jalan

memberi pengorbanan

demi anak-anak yang masih mentah dalam

kehidupan..


IBU

tiada bicara yang dapat diluahkan

tiada harta yang dapat diberikan

hanya DOA yang mampu dititipkan

memohon kepada Tuhan

agar Dia memberi balasan

kerna jasamu dan pengorbananmu

mengurniakan kedudukan yang terbaik

kenikmatan kesihatan yang berpanjangan

serta Syurga yang terkanan

di akhirat kelak.

 
YA ALLAH PERKENANKANLAH DOA INI..AMEEN

IBU

telah separuh abad usiamu

namun kau tetap tabah

menjaga daku dan adik-adik

kau tetap sabar

mencari rezeki untuk keluarga

kau tetap ceria

walaupun letih sebelum senja.

  
 

IBU,

akan ku hadiahi buatmu

sebuah KEJAYAAN yang bermakna untukmu

sempena hari lahirmu yang kan kunjung tiba

 IBU,

maafkan anakmu kerana tiada bersama

di sisimu tika itu

hanya DOA dibibirku

semoga ibu dalam bahagia selalu.

AMEEN...

 
 

 SELAMAT HARI LAHIR IBU..

SEMOGA DIKAU DIBERI KESIHATAN YANG BAIK,

KEBERKATAN DALAM AMALAN,

USIA YANG BERPANJANGAN

OLEH RABBUL IZZATI 

TUHAN SEKALIAN INSAN


 


 


Nukilan nurani:

permata tanta,

3.oo p.m

13 Ramadhan 1430

Istad Tanta,Egypt.


 


 


 


 


YA RAHMAN,

YA RAHIM,

KASIHANILAH IBU DAN AYAH KAMI

SEBAGAIMANA MEREKA MENGASIHI KAMI

TIKA KAMI MASIH KECIL,

AMPUNILAH DOSA-DOSA MEREKA

KERANA ENGKAU SEBAIK-BAIK 

YANG MEMBERI KEAMPUNAN

SERTA TEMPATKANLAH MEREKA BERDUA DI DALAM

REDHA-MU

DAN PAYUNGILAH MEREKA DENGAN 

RAHMAT-MU

SERTA BERKATILAH MEREKA

DENGAN KASIH SAYANGMU

KERANA ENGKAULAH SEBAIK-BAIK

TEMPAT UNTUK DAKU MEMOHON 

DAN MENGADU...


 


 


 


 

1 ulasan:

  1. sanah helwa ibu!!
    hepi besday yang ke- ?? ops rahsia~!! (^_^)
    moga ibu kekal muda dan ceria selalu

    salam sayang dari subang~

    BalasPadam